Kościoły drewniane MazowszaMazowsze, architektura drewniana, sakralna.
Unikalny i bardzo obszerny, PEŁNOKOLOROWY przewodnik po perełkach drewnianej architektury sakralnej Mazowsza. Zawiera liczne zdjęcia, mapki, plany, rysunki. Wewnątrz skrzydełek okładki mapka opisywanego obszaru.
W publikacji omówiono wszystkie drewniane kościoły
rzymsko-katolickie, jakie znajdowały się na Mazowszu u progu drugiej wojny światowej,
a więc przed niemal 80 laty (stan na 1 września 1939 r.). Pominięto te obiekty,
które są świątyniami mariawickimi, albo kościołami ewangelickimi — zarówno
zachowanymi, jak i tymi, które po drugiej wojnie przekształcono na świątynie
rzymsko-katolickie.
Od poprzedniego wydania „Kościołów…” minęło 18 lat. W tym
czasie z mazowieckiego krajobrazu zniknęły trzy kościoły drewniane, które
spłonęły w nie do końca wyjaśnionych okolicznościach: w Stoczku Węgrowskim
(koniec XX w.), Długiej Kościelnej (2000 r.) i Sadykierzu (2003 r.). Trzy inne znalazły
swoje nowe miejsca w muzeach budownictwa ludowego: kościół z Drążdżewa przeniesiono
w 2006 r. do Sierpca, świątynia z Wysokienic trafiła w 2007 r. do podłowickich
Maurzyc, zaś do Ciechanowca przeniesiono w 2010 r. kościół ze wsi
Boguty-Pianki.
Niestety, z dwoma kolejnymi obiektami jest już znacznie
gorzej: świątynia w Czerniewicach jeszcze jakoś się trzyma, natomiast kościół w
Zawidzu jest już w tak złym stanie, że jego dni są praktycznie policzone.
Ale w tym okresie zdarzyło się też coś dobrego, co jest
chyba ewenementem na skalę światową! Otóż cztery kościoły (Gąsiorowo,
Glinianka, Goźlin-Porzecze Mariańskie i Jeruzal) zdążyły „zagrać” w serialach,
dzięki czemu znalazły się środki na ich utrzymanie i odrestaurowanie. Można tylko się cieszyć z doskonałego pomysłu na
podreperowanie skromnych budżetów wiejskich parafii, których nie stać na
kosztowne remonty. Może producenci filmowi odkryją w tej książce kandydatów na
następnych „wiekowych aktorów”?
Materiał został przedstawiony w układzie geograficznym.
Mazowsze zostało podzielone na pięć subregionów: trzy znajdują się na północ od
równoleżnikowo płynących na tym terenie Wisły i Bugu (północno-zachodnie,
północne, północno-wschodnie), a dwa na południe od tych rzek (zachodnie i
wschodnie).
Każde z haseł składa się z trzech części: informacji o
miejscowości, o parafii i o kościele. W tej ostatniej przedstawiono nie tylko zachowany
(lub ostatni z nie zachowanych) do dzisiaj obiekt, ale również świątynie, które
istniały wcześniej w tym miejscu. Z powodu ograniczonej objętości książki
znacznie mniej miejsca poświęcono wyposażeniu wnętrza, skupiając się głównie na
najbardziej rzucających się w oczy elementach (ołtarze, ambony, belki tęczowe).
Jedynie w przypadku kilku unikatowych obiektów zamieszczono informacje o
znajdujących się w ich wnętrzach cudownych obrazach, czy też wspaniałych
polichromiach.
Spis treści
Słowo wstępne, ks. Piotr Libera, biskup
płocki
Pokorni świadkowie, ks. Michał Janocha,
biskup pomocniczy warszawski
<
Źródło: TD, Rewasz>